Rekord kan bane vej for nye rekorder – og redde liv

RB

Du skal markere dine succeser!

Efter murens fald i 1989 blev verden på mange måder anderledes – blandt andet for Civilforsvarsforbundet, der i de følgende år fik nye opgaver og blev til Beredskabsforbundet. I 2009 gav Forsvarsministeriet forbundet til opgave at organisere forebyggelseskurser til befolkningen. De skulle gøre borgerne med selvhjulpne og robuste overfor fænomener som brande, stormvejr, oversvømmelser, strømsvigt og terror. Efter nogle år med pilotprojekter begyndte kampagnen at finde sin form og fik fra 2013 betegnelsen Robust Borger. Der blev sat mål om uddannelse af mindst 2.500 borgere om året og én million borgere på sigt. Men det blev først i 2016, at målet blev overskredet første gang med 2.856 nye robuste borgere.

Da jeg startede som kommunikationskonsulent i Beredskabsforbundet i juni 2017, var der kommet skred i en særlig indsats overfor efterskolerne, som fik rykket godt i den rigtige retning. Da vi den 13. november kom vi op over 4.000 Robuste Borgere, udsendte jeg næste dag en pressemeddelelse, hvor vi samtidigt fortalte, at vi i 2018 ville øge indsatsen overfor boligselskaber.

Pressemeddelelsen druknede næsten i dækningen af valgkampen op til kommunalvalget, der fandt sted en uge senere. Men en god kontakt til DR holdt den i live, indtil valget var overstået. Om morgenen den 30. november bragte DR P4 København et indslag om fremgangen, hvor de bl.a. besøgte en borger, som havde været på kurset. Samtidigt lavede de en nyhed om det til DR’s hjemmeside. DR P4 Midt & Vest og DR P4 Trekanten blev inspireret og lavede også indslag, hvor DR P4 Københavns optagelser blev genbrugt. DR’s indslag medførte desuden en lille note i gratisavisen MX.

Der kom masser af positive reaktioner på indslagene. Selvom der i forvejen var en god kontakt til boligselskaberne, så blev den naturligvis kun bedre af den positive medieomtale. Siden da er der kommet flere nye aftaler i hus. Der er ingen tvivl om, at kampagnen vil nå nye højder i 2018. Og samtidigt er gejsten blandt de frivillige og ulønnede undervisere i kampagnen og Beredskabsforbundet bestemt ikke blevet mindre.

Det virker elementært, men glemmes alligevel ofte i en travl hverdag. Derfor denne huskepille: Markér dine succeser! I det her tilfælde står det klart, at udnyttelsen af én rekord kan bane vej for nye rekorder. Her medførte presseindsatsen en øget interesse, som skabte endnu flere robuste borgere.  I yderste instans kan det være med til at redde liv.

RB Graf