Bliv synlig i lokale medier

Artikel i Folkebevægelsens interne organisatoriske blad Komitenyt marts 2010.
Eksemplerne er derfor møntet på Folkebevægelsen, men pointerne kan bruges af alle


 

Af Ib Roslund, journalist og informationschef

Lokale og regionale medier – dagblade, ugeaviser, lokalradio og regionalt tv – har en stærkt dagsordensættende funktion og spiller en afgørende rolle i dansk politik.
De omkring 30 lokale og regionale dagblade læses af over to millioner mennesker. Og de omkring 200 lokale annoncefinansierede ugeaviser læses af over tre millioner mennesker. Derfor er det vigtigt, at Folkebevægelsen mod EU og dens budskaber, aktiviteter og politikere / polisk aktive gøres mere synlige i de lokale medier

Sådan laves en pressemeddelelse

Pressemeddelelser kan typisk anbefales, når I har planlagt en aktivitet eller I reagerer på en politisk udtalelse eller begivenhed.
En pressemeddelelse skal bestå af:

* En kortfattet, klar og konkret overskrift (f.eks. ”Uddeling mod EU-moms på genbrugsbutikker” eller ”Rådhusets EU-flag håner nærdemokratiet”).

* En kort underoverskrift – som f.eks. siger ”Mød Folkebevægelsen mod EU ud på Store Torv 1. november” eller ”Folkebevægelsen mod EU opfordrer byrådet til at fjerne symbolet på undergravning af nærhed, demokrati og selvbestemmelse”.

* En faktuel tekst med alle relevante oplysninger om tid, sted og aktiviteten – f.eks. ”Lørdag den 1. november kl. 11.00-13.00 går Folkebevægelsen mod EU i Store Lilleby på gaden på gaden på Store Torv i Store Lilleby og uddeler løbesedler om EU-Kommissionens krav om moms på almennyttige foreningers genbrugsbutikker” eller ”Siden årsskiftet har EUs blågule flag hængt foran rådhuset i Knapstrup. Folkebevægelsen mod EUs Knapstrup-komite har nu skrevet et brev til byrådet i Knapstrup og opfordret til at hive flaget ned igen.”.

* Tilføj eventuelt et relevant citat som f.eks. ”- Folkebevægelsen mod EU opfordrer Folketinget og regeringen til at forsvare organisationerne mod EUs samvittighedsløse krav om momsbetaling, udtaler Sonja Henriksen, som er kontaktperson for Knapstrup-komiteen.” eller ”- EU har betydet en voldsom undergravelse af nærhed, demokrati og selvbestemmelse. Vi mener i Folkebevægelsen mod EUs Knapstrup-komite, at der sendes det helt forkert signal med EU-flaget, udtaler Sonja Henriksen, kontaktperson for Knapstrup-komiteen”

* Slut af med kontaktoplysninger – navn, telefonnummer og email adresse på en fra jeres komite.

Send den til jeres lokale dagblad, ugeaviser, radiostationer og regional-tv. Dagblade og tv kan I sende til helt indtil morgenen før den dag, I håber det omtalt. Ugeaviser og til dels radiostationer skal have længere tids varsel. Undersøg selv tidsfristerne.

Følg eventuelt op dagen efter ved at ringe til redaktionen og høre om de har modtaget pressemeddelelsen.

Lav mediehappings

Overvej happings. Tænk i anderledes og gerne sjove billeder, som aviser og tv er glade for og som skaber opmærksomhed i gadebilledet. Lav løbesedler omkring det til folk, der ser jer.

Giv journalisterne besked om det – så tidligt som muligt. Få polititilladelser, hvor det er påkrævet. Bøvl med politiet er som regel dårlig reklame overfor de fleste mennesker.

Og lav en pressemeddelelse om aktiviteten (se højere oppe).

Skriv debatindlæg

Læserbreve er meget læste – især de korte. Og der skrives langt flere end aviserne har plads til, så du skal ikke give op, selvom et eller to indlæg bliver afvist.

Her er nogle få råd, når du vil skrive et læserbrev:

* Hav kun én pointe. Har du mere på hjerte, så skriv flere læserbreve.

* Udtryk dig klart og så forståeligt, at flest muligt straks forstår dig. Begræns brugen af fremmedord, undgå for mange tal og alt for lange og sammensatte sætninger.

* Vær skarp, konkret, aktuel og relevant. Stil gerne tingene lidt på spidsen, men i et pænt sprog, der ikke skræmmer folk væk.

* Hav en god og kort overskrift,som vækker interesse og gerne adskiller sig fra andres læserbreve. Den skal hænge sammen med indholdet i dit læserbrev.

Overhold avisens grænse for længden af læserbreve. Ellers forkorter de måske det væsentlige fra.

Husk at nævne Folkebevægelsen mod EU ved navn. Idéer og inspiration til læserbreve kan du få i de lokale medier i dit område og på Folkebevægelsen mod EU’s hjemmeside.

Leave a Comment