Vil du købe en p-404359/#!404360?

  1. Skærmbillede 2017-04-06 kl. 01.50.06DIGITAL MARKEDSFØRING  Der sælges varer for over 100 milliarder kroner om året på internettet i Danmark. Og digital valgkamp flytter tusinder af krydser, når der er valg. Alligevel er masser af danske virksomheder, organisationer og myndigheder alt for dårligt klædt på til at sælge budskaber eller varer på nettet. Det går fx galt, når nogen vil sælge en p-404359/#!404360

 

Forbindelsen til skærmen på væggen virkede ikke, så mit powerpoint show måtte præsenteres på min lille MacBook for censor og lærer. Men trods tekniske vanskeligheder gik budskabet så gnidningsfrit ind, da jeg torsdag før påske var til eksamen i digital markedsføring på Københavns Erhvervsakademi i Hellerup.

Jeg bestod med et 12-tal. Men det gør masser af danske virksomheder, organisationer og myndigheder ikke, hvis man ser deres markedsføring på internettet. Jeg havde set nærmere på en konkret landsdækkende og generelt god kæde i en branche, hvor en fjerdedel af handelen foregår på nettet. Men min cases netsalg var mildt sagt begrænset. Der er nu også en lang række ting, de kan gøre meget bedre. For eksempel når de i deres URL – den hjemmesideadresse, du og søgemaskiner som Google kan læse øverst i browseren – blandt andet skriver p404359/#404360. Hvor mange mennesker søger efter en p404359/#404360?

En af de elementære – og egentlig ganske logiske – forudsætninger for mersalg og fremgang er, at målgruppen nemt kan finde det målgruppen søger. Og når målgruppen søger noget, gør den det som regel med en søgemaskine. I langt de fleste tilfælde søgemaskinen Google. Og hverken Google eller målgruppen får lettere ved at finde den vare eller det budskab, du vil sælge, hvis ikke det står rent, utvetydigt og uforstyrret i hjemmesideadressen (fx uden uforståelige kombinationer af tal, bogstaver og tegn). Og det skal helst være gentaget i fanebladet og hovedoverskriften på siden (som der kun skal være én af på en side).

Det er bare én af de mange ting, der kan gøre det nemmere, at få målgruppen trukket til din hjemmeside. Men de skal ikke bare trækkes til. De skal også blive der noget tid, måske købe et produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev, melde sig ind eller noget helt fjerde. Og de skal meget gerne komme igen. Og igen.

En af grunddisciplinerne indenfor digital markedsføring hedder SEO (Search Engine Optimization) – eller søgemaskine optimering, som det hedder på dansk. Det er det grundlæggende arbejde, der skal gøre din hjemmeside nemmere at finde for søgemaskiner og din målgruppe. Den skal være let at finde, let at bevæge sig rundt og finde vej i, let at have tillid til og finde værdi i. En anden disciplin er meget præcist målrettede annoncekampagner i fx Facebook eller med Google Adwords, en investering der som regel rimelig hurtigt kan betale sig for store såvel som små virksomheder og organisationer.

Digital markedsføring er rigtig mange ting. Det kan koste både tid og penge. Men det behøver ikke, at være uoverskueligt. Har du analyseret dit marked, dine konkurrenter og din målgruppe, har du lagt en klar strategi og valgt de rigtige redskaber, så er du på sikker kurs mod markant fremgang på internettet.

Det kan jeg anbefale. Og hjælpe med.

…Og ja, jeg ved at min egen hjemmeside også trænger til optimering 😉