Fire ud af 10 borgmestre
brugte ikke Twitter i valgkampen

AAIAAgDGAAAAAQAAAAAAAAtrAAAAJDA0ZTk1MjJhLWYzZWQtNDU4ZC1iOWMxLTc4YTRhZGI3MjFlZg

KOMMENTAR På Christiansborg starter den politiske journalist typisk med at tjekke tweets, mens Facebook og andre kilder spiller en større rolle på de lokale medier. 47 af landets 104 borgmestre har slet ikke brugt Twitter i kommunalvalget

I dag kan danskerne sætte de krydser, der er afgørende for, hvem der får borgmesterposten i landets 98 kommuner. Valgkampen har fyldt meget i medierne og også i de sociale medier (SoMe). Men hvad betyder SoMe for synliggørelsen af en borgmester i dagens Danmark?

Det spørgsmål stillede jeg mig selv i foråret og undersøgte, hvor mange af de 104 borgmestre i kommunerne (København har mere end én), der er aktive på de to formentlig væsentligste sociale medier for politikere: Det folkelige Facebook, som over tre ud af fire danskere er til stede på, og Twitter, med et mere snævert klientel, der har ry for at være koncentreret om især politikere, meningsdannere og journalister.

Undersøgelsen viste, at langt de fleste borgmestre er på Facebook. Kun fem var – og er fortsat – ikke med på denne front. En af disse blev i går nævnt i MetroXpress i forbindelse med en popularitetsundersøgelse gennemført af Voxmeter der viste, at hun er den borgmester i Danmark, som færrest borgere (15 pct.) er tilfredse med. Det betyder dog ikke, at fravær på Facebook er lig med manglende popularitet. En anden af de fem borgmestre der har fravalgt Facebook, er nemlig den borgmester, som flest tilsyneladende er tilfredse med (69,5 pct.).

Facebook er uden tvivl et aktiv for en borgmesters dialog med sine borgere. Men omvendt er det meget tidskrævende og tonen kan ind imellem være en udfordring. Der kan kort sagt være gode grund til både at vælge det og vælge det fra: Og man kan godt klare sig uden. Sociale medier er en platform, du aldrig selv helt er herre over. Og det gælder måske især Facebook.

Twitter er i dag et væsentligt medie for politisk kommunikation. Journalister på Christiansborg starter typisk dagen med at tjekke de seneste tweets og nogle mener endda, at mediet har overtaget pressemeddelelsens rolle.

Men hvor mange historier får journalister på lokale og regionale medier fra borgmestrene rent faktisk via Twitter?

Jeg spurgte nyhedsredaktør Jens Østergaard, der har været fem år på TV Øst om dette: ”Vi får tit historier fra Twitter for eksempel fra politiet. Men det er ikke min fornemmelse, at borgmestres opslag bliver til ret mange historier”.

Politisk reporter på Fyns Amts Avis Andreas Wraae gav samme billede: ”Det sker nogle gange, men ikke ofte. Vi har som regel selv fingeren på pulsen”. Og han vurderer, at Facebook har større betydning end Twitter for det lokale medie.

Tjekker man, som jeg har gjort, tilstedeværelsen af landets borgmestre på Twitter, viser det sig, at 47 af dem ikke har en profil her.

Kort sagt: I dagens Danmark spiller Twitter ikke den samme rolle i politik på lokalt plan som på landsplan. Det er nok værd at være opmærksom på for politikere, kommunikationsansatte og journalister. Men mon ikke billedet ser anderledes ud ved næste kommunalvalg?

About Author

ibroslunddk
Journalist og kommunikationskonsulent