Klæd dig på til succes

Klædtpåtilsucces

KOMMENTAR Momentum skal udnyttes maksimalt, når din historie ruller sig ud i medierne og interessen for dig stiger på internettet. Klæd dig godt på. Giv dine besøgende, hvad de søger i den situation. Og få dem til at gøre, hvad du ønsker, de skal gøre

 

Alzheimerforeningen og REMA 1000 er slet ikke dårlige til at sælge billetter på kommunikationsfronten. Tværtimod. REMA 1000 blev fx i 2017 kåret af Yougov som det næstbedste brand i Danmark – kun overgået af LEGO. Men vi kan alle – uden undtagelse – have godt at se på, hvad vi måske kan gøre bedre. Især når det gælder om at smede, mens jernet er varmt.

Julen betegnes som hjerternes tid. To af de mange historier i medierne, som ramte vore hjerter i denne familiernes højtid i 2017 kom fra Alzheimerforeningen og REMA 1000. De var journalistisk gode. Men fik de to aktører tilstrækkeligt meget ud af det?

”Det er vigtigt, at kommunerne træder i karakter og skaber en bedre proces for demensramte familier, mener Alzheimerforeningen”. Sådan hed det på DR’s hjemmeside den 27. december, hvor foreningens undersøgelse af sagen viste, at en tredjedel af kommunerne mangler de lokale handlingsplaner på området, som er et mål i den nationale handlingsplan.

Men undersøgelsen var ikke omtalt på forsiden af foreningens egen hjemmeside, hvilket nok skuffede folk, der søgte flere oplysninger om sagen. Der er i virkeligheden mere om undersøgelsen på hjemmesiden, men det kræver en lidt mere tålmodig søgning at finde. Der var dog andre historier om foreningens samarbejde med kommuner på forsiden. Og havde DR-historien gjort tilstrækkeligt godt indtryk, var der på forsiden en meget synlig mulighed for at blive medlem, støtte foreningen og få flere oplysninger generelt.

Den anden historie handlede om menuen for juleaften. ”Rema 1000 uddeler 30 ton julemad til trængende familier”, fortalte TV2 allerede om formiddagen lille juleaften. En rigtig god historie for REMA 1000, som imidlertid ikke umiddelbart havde mere om det på deres hjemmeside eller på Facebook, hvor det ellers havde været oplagt. Virksomhedens hjemmeside gav masser af muligheder for at bestille mad hjemmefra, få en app og mange andre nyttige oplysninger, som kan konvertere besøg til mere faste forbindelser til kundepotentialet. Og der var meget at hente om virksomhedens mere sociale (CSR) aktiviteter som fx demensvenlighed, undgå madspild og dyrevelfærd. Men det var desværre svært at finde noget om det gode juleinitiativ.

Tre råd om at være forberedt på succes

Hvis du skal være klar til at høste frugterne af en god historie i medierne, som du på forkant ved vil blive offentliggjort og hvornår det sker, så er det godt, hvis du:

  • Har klart definerede mål med hensyn til, hvad du ønsker den øgede interesse omsat til som fx flere medlemmer, flere kunder, mere salg, flere nyhedsbrevsabonnenter eller lignende. Altså hvad der på kort eller lang sigt kan dække din organisation eller virksomheds behov.
  • Har indhold (tekst, billeder, grafik og/eller andet) klar til hjemmeside og eventuelt sociale medier, som giver den interesserede mere om det, sagen handler om (fx hvilke kommuner er demensvenlige). Er der ikke noget om den aktuelle sag, risikerer du, at mange straks forlader hjemmesiden eller Facebook-profilen igen. Samtidigt skal indholdet fremme at interessen omsættes til en god og gerne fast forbindelse (et medlemskab, køb af en vare, anskaffelse af en app eller lignende). Det må naturligvis ikke gøres offentligt, før mediet har bragt historien. Men så snart det er sket, så skal du selv offentliggøre dit indhold hurtigst muligt. Eventuelt med link til mediets udgave af historien.
  • Har orienteret alle relevante parter internt i din organisation eller virksomhed – som fx ledelsen og de ansvarlige for de konkrete aktiviteter – på forkant. Og i mange tilfælde også de øvrige ansatte eller aktive medlemmer, når mediet har offentliggjort historien. De skal være klædt på til at svare, når de bliver spurgt. Husk på at alle ansatte i en virksomhed og alle aktive medlemmer i en organisation i praksis er en form for ambassadører for virksomheden eller organisationen i dagligdagen.
  • Du skal kort sagt være klar til størst mulig succes, når dit budskab kommer ud i det store rampelys.

    About Author

    ibroslunddk
    Journalist og kommunikationskonsulent