Ram målet!

port2

Om kommunikation: Hvem er din målgruppe?

Når du har klarlagt grunden til din forundring eller bekymring, når du har greb om dit mål og dit budskab, bør du få styr på din målgruppe, som kan deles i to:

  • Din potentielle pressionsgruppe: Hvem kan blive påvirket af det, som du er forundret over eller bekymret for? Hvem kan dele din forundring eller bekymring? Andre forældre? Andre lejere? Andre beboere og måske handlende i dit kvarter?
  • Beslutningstagerne: Hvem kan/bør gøre noget ved det? Skolebestyrelsen? Boligselskabet? Et privat selskab? Kommunale embedsfolk eller politikere? Folketinget?

Den første gruppe er som regel vigtigst for dig. Det er de vælgere og forbrugere, som de mest betydningsfulde beslutningstagere – politikere og virksomheder – helst ikke vil blive uvenner med.

Hvilket sprog forstår din potentielle pressionsgruppe? Hvad betyder meget for dem? Hvad får dem til at hæve øjenbrynene? Hvad får dem op af stolene? Hvilke ord og handlinger får dem over på din side? Hvilke ord og handlinger skræmmer dem væk og skal undgås?

Hvor er de? Hvor fanger du din potentielle pressionsgruppes opmærksomhed? Hvor er de? Hvad ser eller hører de? Opslag i børnehaven, skolen, Brugsen eller forsamlingshuset? Gennem den lokale ugeavis? Det lokale dagblad, tv eller radio? Hjemmesider? Landsdækkende medier?

Det skal siges, at politik og virksomheder langt fra altid drives af kyniske og samvittighedsløse monstre, så nogle problemer og situationer løser sig hurtigere og lettere end andre.

Forhold dig derfor altid korrekt og konstruktivt overfor beslutningstagerne. Konkluder ikke på forhånd, at de er skurke, som du bare skal fare i kødet på. For så bliver det nemt dig, der virker som skurken. Så sætter du nemt interessen fra din potentielle pressionsgruppe over styr.

Kort sagt:

  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvilke ord og argumenter skal du bruge til den?
  • Hvilke medier og midler når du dem bedst med?

Skriv et svar