Vil journalisten købe din historie?

Offentliggjort på LinkedIn 20. maj 2016

En iværksætter og rådgiver i markedsføring har til en post på LinkedIn spurgt en journalist på et større landsdækkende medie om, hvordan han foretrækker at blive kontaktet af en iværksætter med en god historie.
Journalistens svar var relativt langt og konkluderede afslutningsvist: ”kort sagt skal de lytte til vores spørgsmål og svare på dem. Hvad de svarer, er op til dem selv, så længe de svarer på dem, og ikke ser deres snit til at bevæge sig ud i en reklamekampagne”.

Posten er ikke uinteressant. Og det er vigtigt at vide, hvad journalister ønsker, når man vil have en historie ud. Men posten kan gode efterlade det indtryk, at det næsten kun kan ske på journalistens præmisser. Derfor fik jeg på baggrund af egne erfaringer med journalistik og pressearbejde lyst til at prøve at nuancere og uddybe det lidt mere.

Mødet mellem en kilde med et budskab og en journalist handler altid om en handel. Om noget for noget. Hvad end kilden er en iværksætter eller virksomhed med kommercielle interesser eller en organisation, politiker eller myndighed med mere politiske interesser. Alle i nutidens verden har noget til salg. Spørgsmålet er bare, hvad man vil sælge og købe. Og her er det altid vigtigt, at have styr på mål, prioriteringer og grænser.

Derfor skal du som kilde med et budskab have helt styr på, hvad du vil sælge og hvordan. Og her er det rigtigt, at det tunge manuskript til reklamefilmen skal lægges til side. Prioritér i stedet det vigtigste budskab. Det som på kort og/eller lang sigt gavner dig bedst. Det du kommer bedst i mål med.

Forklar hvorfor det er interessant for et større publikum og dermed for medierne. Hvad er det nye, det anderledes, det der ændrer noget? Hvilket ordvalg gør det interessant? Hvordan kan du forklare det, så flest forstår det? Hvordan kan du dokumentere det? Prøv det gerne af på dine omgivelser, inden du går til journalisten.

Gør din vare appetitvækkende og nemt fordøjelig for journalisten. Jo bedre forberedt du er, jo kortere og klarere, at du kan forklare dit budskab, desto bedre for journalisten.

Når du tager kontakt til journalisten, så husk at journalister har travlt. Forklar ærligt, hvad dit budskab er og foreslå, at I aftaler hvilke spørgsmål, der stilles. Ikke for at du skal styre journalisten, men for at øge sandsynligheden for, at du kan give journalisten gode svar, et godt interview og en god historie. Det er ikke unormalt. Det er helt legitimt.

Journalisten bestemmer selvfølgelig i sidste ende spørgsmålene. Det er jo ikke en betalt annonce, der her er tale om. Og journalisten skal jo forsøge at få en god journalistisk historie hjem, der kan sælges til chefen på mediet.

Du kan ikke kræve, at journalisten skal stille bestemte spørgsmål eller viderebringe alt, hvad du siger. Men journalisten kan heller ikke kræve, at du skal komme med bestemte svar eller svare på alt. Derfor er det en god idé for begge parter at handle historien overordnet af inden interviewet. Sæt grænser for, hvad du vil og kan tale om, hvis det er relevant. Og aftal hvis det er muligt, at du lige får dine udtalelser at se til godkendelse, inden de bliver bragt, så eventuelle misforståelser kan undgås og historien holder.

Hvis du lytter til journalisten, giver en god historie og respektfuld behandling, vil journalisten nok huske det og bruge dig igen en anden gang. Og hvis journalisten lytter til dig, får dit hovedbudskab med og behandler dig med respekt, vil du jo nok huske og henvende dig journalisten en anden gang.
Der er masser af kilder med budskaber derude. Og der er masser af journalister derude.

Gør en gensidigt god handel – så ses I nok igen!